Khamis, 12 Januari 2012

SIAPA DALANG LETUPAN MISTERI 901?

Laporan akhbar milik penuh UMNO, Utusan Malaysia mendakwa bahawa peserta himpunan 901 telah membawa bom ke himpunan tersebut yang dikaitkan dengan misteri tiga letupan di luar Kompleks Mahkamah, Jalan Duta yang menyebabkan lima orang cedera.Malaysiakini.com pula melaporkan:

"Pada halaman utamanya hari ini, akhbar milik Umno itu memetik sumber polis yang tidak dinamakan menjelaskan bahawa pemeriksaan ketat telah dijalankan di seluruh kawasan perhimpunan sebelum peserta dibenarkan memasuki lokasi itu, tetapi polis tidak menemui sebarang objek berbahaya.

Siasatan awal mendapati, bom-bom berkenaan dibawa oleh mereka yang menyertai perhimpunan itu.

“Kawasan tersebut telah dikawal oleh anggota polis sehari sebelum perhimpunan selain pemeriksaan dibuat secara rapi.

“Malah, pemeriksaan terakhir turut dilakukan sebelum peserta perhimpunan dibenar berkumpul di kawasan itu dan tiada objek berbahaya ditemui.

“Sebab itu kita percaya bom buatan sendiri yang lengkap dengan jam jangka itu dibawa oleh peserta perhimpunan,” kata sumber itu dipetik Utusan sambil menambah siasatan mengambil masa kerana kawasan berkenaan tidak dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV).

NONE Laporan akhbar ini adalah yang pertama mengaitkan letupan pada hari perhimpunan 901 dengan peserta himpunan yang majoritinya penyokong Pakatan Rakyat. Sehingga hari ini, belum ada pegawai polis yang mengeluarkan sebarang kenytaan berhubung identiti dalang letupan itu.

Pada kejadian itu, lima orang termasuk seorang peguam cedera.

Letupan pertama berlaku kira-kira satu jam selepas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebaskan Anwar setelah mendapati beliau tidak bersalah atas tuduhan meliwat bekas pembantunya."

Persoalan yang ditimbulkan:
1) Bagaimana mereka boleh membolosi pemeriksaan yang dilakukan?
2) Adakah ada niat tidak baik pihak polis yang dilihat bertolak ansur membenarkan perhimpunan kali ini berbanding sebelum ini?
3) Adakah perhimpunan 901 lalu menjadi dalil kukuh pihak polis untuk tidak lagi membenarkan sebarang himpunan aman selepas ini?

Kesimpulan yang ingin dibuat:

Telah banyak perancangan jahat yang dilakukan oleh pemerintah kuku besi di negara Arab bagi mengharamkan gerakan Islam. Antaranya;

- Polis rahsia Shah Iran atau SAVAK yang membuat letupan di kawasan awam lalu pihak keselamatan negara menuding jari menyalahkan golongan pro-revolusi 1979

- Pada pemerintahan Presiden Mesir Jamal Abdul Nasir, kerajaan telah membuat konspirasi terhadap gerakan Ikhwan Muslimin dengan menghantar polis rahsia (atau mabahis) bagi mengadakan siri-siri letupan di tempat awam lalu menyalahkan Ikhwan Muslimin.

- Peristiwa letupan bom di gereja Iskandariah ketika masyarakat Kristian sedang menyambut tahun baru awal tahun 2011. Sedangkan pihak Kementerian Dalam Negeri telah memberikan jaminan bahawa polis akan menjaga keselamatan gereja di seluruh Mesir tetapi malangnya kejadian berdarah tersebut berlaku. Bagaimana sebuah kereta yang diletakkan di hadapan gereja tersebut meletup. Selepas kejatuhan Mubarak, terbongkar pihak yang menjadi dalang kepada peristiwa pengeboman tersebut adalah Menteri Dalam Negeri sendiri, Habib Adli.

- Begitu juga peristiwa letupan bom di kawasan peranginan Toba, wilayah Sinai beberapa tahun lalu yang mengakibatkan beberapa kematian melibatkan warga asing. Yang pelik, sebuah kereta yang sarat dengan bahan letupan berjaya membolosi pemeriksaan polis dan telah meletupkaannya di dalam kawasan hotel sedangkan puluhan anggota polis berada di sekitar hotel tersebut..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan