Selasa, 22 Disember 2009

DOA ORANG YANG DIZALIMI KEPADA PENZALIM BERAGAMA ISLAM


Alhamdulillah saya panjatkan kesyukuran kepada Allah Taala kerana dipanjangkan umur untuk memberi khidmat kepada Islam dan memberi kesedaran kepada mereka-mereka yang lalai diulit nikmat dunia yang sementara tanpa memikirkan kehidupan yang kekal abadi di syurga nanti insyaAllah.

Kali ini saya diberi keizinan oleh Allah Taala untuk membicarakan tentang 1 isu yang mana menjadi perbualan utama masyarakat-masyarakat di tanah air hari ini. Saya menganggap isu ini masih lagi menjadi perbualan hangat walaupun sudah di jelaskan oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab. Tajuk kita kali ini ialah ’Doa orang yang dizalimi kepada penzalim beragama Islam’.

Isu ini timbul apabila seorang ketua kerajaan dan juga ulama mendoakan kepada seorang ahli politik dan juga ketua kerajaan supaya Allah membukakan hatinya membayar royalti petroleum untuk negerinya. Sekiranya beliau enggan maka musnahkanlah masa depannya.


Ini adalah rangkap doa tersebut Ya Allah Ya Tuhanku,tolong bukakan hati Perdana Menteri Malaysia supaya perbetulkan fikirannya dan memberi royalti petroleum kepada Kelantan. Sekiranya beliau ada niat jahat maka musnahkannya’.

Inilah lafaz atau rangkap sebenar doa Tuan Guru Nik Aziz (TGNA) yang sebenar. Apa yang saya sedih ialah sesetengah media-media massa dan cetak mengeksplotasikan dan memutarbelitkan fakta yang sebenar. Maka kucar kacirlah masyarakat kerana kerja-kerja yg tidak bertanggungjawab ini. Doalah mudah-mudahan golongan seperti ini bertaubat serta mendapat taufiq dan hidayah dari Allah Taala.

Tidak perlulah untuk saya jelaskan tentang kepentingan berdoa kerana masyarakat kita sudah pun mengamalkan amalan berdoa ini dari ulama-ulama yang terdahulu.

Di sini perbincangan yang saya ingin utarakan adalah adakah doa seperti doa TGNA ini dibenarkan atau tidak? Kalau dibenarkan dimanakah buktinya? Kalau tidak dibenarkan apakah alasannya? InsyaAllah kita akan bincangkan bersama-sama.

Pertama, kita kena pastikan apakah situasi yang dialami oleh TGNA. Kita mendapati bahawa TGNA telah dizalimi oleh sesorang kerana haknya dinafikan berbelas-belas tahun sebelum ini tetapi TGNA khususkan untuk isu ini sahaja. Maka TGNA dikategorikan sebagai orang yang dizalimi.

Kedua,adakahTGNA dibenarkan berdoa lebih-lebih lagi beliau di zalimi? Seperti yang saya nyatakan sebelum ini bahawa kita di galakkan berdoa kepada Allah Taala di mana jua pun kita berada tidak mengira pagi atau siang, malam atau petang, sihat atau sakit. Buktinya Allah Taala berfirman yg bermaksud ‘Berdoalah kepada Aku nescaya Aku akan perkenankan doa-doa kamu”(1).

Dalam keaadan biasa pun kita di galakkan berdoa apatah lagi doa orang yang merintih meminta pertolongan dan dizalimi. Maka digalakkan lagilah untuk berdoa. Di sini doa golongan-golongan seperti ini berbeza keadaannya kerana mereka dizalimi dan doa ini dikenali sebagai ‘Dakwatul Mazhlum’.

‘Dakwatul Mazhlum’ adalah doa orang yang dizalimi dan mempunyai keistimewaannya tersendiri kerana doa-doa dari mereka tidak ada hijab dan halangan-halangan dengan Allah Taala. Ini berpandukan Sabda Rasulullah yg bermaksud ‘Takutlah olehmu akan doa orang-orang yang dizalimi kerana sesungguhnya antara doa orang-orang yang dizalimi dengan Allah Taala tidak ada hijab(halangan)(2).

Saya menganggap sahabat-sahabat telah jelas dan memahami keadaan dan situasi TGNA iaitu TGNA dalam posisi orang yang dizalimi.

Ketiga,adakah TGNA khususnya dan orang-orang islam umumnya dibenarkan mendoakan kebinasaan kepada orang yang menzaliminya? Dalam isu ini kita boleh kategorikan kepada 2 bahagian. Pertama, orang yang zalim itu tidak beragama Islam. Kedua, orang yang zalim itu beragama Islam. Izinkan saya fokus kepada bahagian yang kedua.

Ulama-ulama kita Rahimahullah telah pun membicarakan tentang isu ini dan ianya telah berlaku pada zaman Rasulullah lagi. Elok rasanya saya nyatakan disini supaya kita bertambah yakin dan jelas.

1.Dalam riwayat Imam Muslim dlm Sahihnya menceritakan seorang sahabat besar Rasulullah iaitu Sa’id bin Zaid telah berdoa kpd Allah Taala supaya mengambil tindakan kpd Arwa binti Aus yang memfitnah beliau mengambil tanahnya dan beliau mengangkat kes tersebut kepada Gabenor Marwan bin Al Hakam.Sa’id bin Zaid berdoa dgn menyebut ‘Ya Allah!Jika dia seorang pendusta maka butakanlah matanya dan bunuhlah dia dlm tanahnya’.Maka Arwa binti Aus pada akhir hayatnya buta matanya dan dia mati kerana terjatuh dlm sebuah lubang dalam tanahnya ketika dia berjalan.Beliau sering berkata ini adalah akibat dari doa Sa’id bin Zaid(3).

2.Dalam riwayat Imam Bukhori dlm Sahihnya pula menceritakan bahawa ada seorang penduduk Kufah yg mempertikaikan gabenor mereka iaitu Saad bin Abi Waqqas sedangkan beliau beliau sahabat Rasulullah yang besar dan pemimpin yang soleh.Maka Khalifah Umar Al Khattab mengambil tindakan dan menggantikan beliau dgn Ammar bin Yasir.Ketika siasatan dijalankan,didapati setelah Saad dibawa ke masjid-masjid bahawa rakyat memuji kepimpinannya kecuali di Masjid Bani Abs apabila seorang yg bernama Usamah bin Qatadah bangun membuat dakwaan spt berikut ‘Sesungguhnya Saad tidak menyertai peperangan dan tidak membahagi secara saksama dan tidak adil dalam hukuman’.Saad menjawab ‘Demi Allah aku akan berdoa dgn 3 perkara.Ya Allah!Jika hambaMu ini(penuduh) seorang pendusta tampilkan diri utk menunjuk-nunjuk,maka panjangkan umurnya dan panjangkan kefakirannya serta dedahkan dia kpd fitnah’.Maka lelaki tersebut hidup sehingganya umurnya terlalu panjang tetapi masih mengganggu gadis-gadis di jalanan dan cuba meraba mereka(4).

3.Seorang sahabat Rasulullah yg bernama Muhallam bin Jassaamah telah membunuh Amir bin Al Adhbad Al Ashjae.Rasulullah sangat marah kerana peristiwa tersebut lalu baginda berdoa ‘Ya Allah janganlah kamu ampunkan dosa Muhallam’ sebanyak 3 kali.Akibat dari doa Rasulullah itu,mayat Mahlam tidak dapat di tanam kerana bumi mengeluarkannya apabila di tanam.Akhir sekali mayatnya ditimbus dgn batu sehingga terbenam ke dalam tanah.Kisah ini dirakamkan oleh Allah Taala dlm Surah An Nisa’ ayat yg ke 94(5).

Hadis-hadis di atas cukup dan jelas menunjukkan bahawa ianya dibenarkan dalam Islam. Saya secara peribadi merasa sangat sedih kerana ada segelintir manusia yang berlatar belakangkan pengajian Islam menafikan secara mutlak Islam tidak membenarkan berdoa kepada orang zalim dan mencabar ulama-ulama supaya menunjukkan bukti bahawa Islam membenarkannya, semata-semata untuk mempertahankan dan membenarkan kata-kata pimpinan dalam parti politiknya untuk mendapatkan habuan dunia. Mudah-mudahan Allah membuka pintu hatinya dan kembali ke jalan yang benar.

Tidak sempurna rasanya kalau saya tidak membawa perbahasan ulama-ulama mengenai isu ini. Tanpa ulama-ulama siapakah kita hari ini. Faktanya PHD atau MA serta tulisan-tulisan kita hari di ambil daripada penulisan dan pemikiran ulama-ulama terdahulu.J anganlah kita lupa jasa-jasa mereka dan sewenang-wenangnya mengkritik dan menghina mereka tanpa hujah serta bukti yg sahih. Sama-samalah kita muhasabah diri kita bersama.

1.Imam Qarafi membahagikan doa ke atas orang zalim kepada 4 jenis:

1. Doa terlucut jawatannya supaya hilang kezalimannya. Ia wajar
2. Doa kehilangan anak dan ahlinya. Ia dilarang
3. Doa ditimpa musibah melakukan maksiat seperti minum arak, mengumpat dan sebagainya. Ia juga dilarang
4. Doa ditimpa kesakitan pada tubuh badan melebihi hukuman yang sepatutnya diterima. Ia tidak wajar(6).

2.Al Hafiz Ibnu Hajar menyebut dalam kitabnya tentang kisah Saad bin Abi Waqas yg bermaksud ‘Berdasarkan kisah ini,harus berdoa khusus kepada orang zalim dengan sesuatu yang boleh mengurangkan tahap agamanya.Disini bukanlah maksudnya untuk mengharapkan dia melakukan maksiat tetapi supaya dia merasai balasan dan kekesalan atas perbuatannya yang zalim(7).

Alhamdulillah saya menganggap sahabat-sahabat bertambah jelas dan faham situasi dan hukum tentang isu ini. Sahabat-sahabat boleh menilai dengan hujah-hujah yang saya bentangkan di sini bahawa apa pun perkara-perkara yang ulama-ulama kita buat ada bukti dan asasnya. Bukan kerana hawa nafsu dan dendam kesumat yang bertahun-tahun lamanya. Buktinya sangat-sangat jelas.Ulama adalah pewaris nabi-nabi’.Apapun,terpulang kepada seseorang itu untuk memaafkannya ataupun sebaliknya. Ianya bergantung kepada masa dan keadaan.

Akhir sekali saya mengharapkan sahabat-sahabat dapat mengambil faedah dan kebaikan dari artikel yang tidak seberapa ini untuk kita jelaskan kepada masyarakat tentang kepentingan ilmu supaya kita dapat menilai sesuatu isu dengan ilmu bukan dengan hawa nafsu. Mudah-mudahan ilmu dan keberkatan yang dicurahkan oleh ulama-ulama Al Azhar As Sharif di sini dapat membantu kita semua ke jalan yang diredhai oleh Allah Taala.

1.Surah Qhafir ayat 60.

2.Hadis riwayat Ibnu Hibban 3/160 no 875.

3. Diriwayatkan oleh Imam Muslim 58/5

4. Diriwayatkan oleh Imam Bukhari 192/1 no 755

5.Ar Raudul Unuf -Tafsir Sirah Ibnu Hisham 4/241.

6.Al Fawakih Ad Dawani –Imam Qarafi 1/470.

7.Fathul Bari –Ibnu Hajar 2/317 (Kitab Azan).



Tiada ulasan:

Catat Ulasan