Jumaat, 18 Disember 2009

BAIAH YG DIIKAT DGN TALAK 3 BERTA’LIK

Salam perjuangan kpd sahabat-sahabat semua.Alhamdulillah saya panjatkan kesyukuran kpd Allah Taala krn di beri keizinan utk bersama-sama berkongsi ilmu yg dicurahkan oleh ulama-ulama Al azhar As sharif yg terkenal dgn keilmuan dan kewarakan yg tiada tolok bandingannya.Sempena dgn Maal Hijrah 1431 ini, dgn izin Allah Taala dan keberkatan ilmu yg di berikan oleh ulama-ulama Al azhar Als sharif serta selaku mahasiswa Al azhar As sharif tergerak di hati ini utk saya bincangkan bersama sahabat-sahabat semua ttg satu isu yg bermain-main dan berlegar-legar di benak fikiran kita semua sebelum ini iaitu ’Baiah yg diikat dgn Talak 3 berta’lik’.Isu ini sewaktu dahulu menjadi topik hangat di kalangan masyarakat Malaysia kerana pengakuan oleh seorang ahli parlimen dari salah satu parti politik yg mengakui baiah spt ini berlaku kpd dirinya dan bkn arahan dari parti tersebut.Maka ruih rendahlah satu malaysia tidak kira agama dan bangsa membincangkan ttg isu ini walaupun tidak ada kefahaman yg jelas dari sudut agama.

Di sini, saya cuba bincangkan dari sudut hukum Islam dan politik.Pertama sekali kita kena jelas apakah itu baiah.Baiah adalah merupakan perjanjian utk memberi ketaatan manakala org yg melakukannya seolah-olah membuat janji setia utk menyerahkan dirinya dan urusan kaum muslimin kpd ketua.Ianya merupakan sunnah Nabi Muhammad yg pernah diberikan oleh para sahabat beberapa kali kpd Rasulullah spt Baiatul Aqabah Pertama dan Kedua serta Baiatul Ridhwan.Sahabat-sahabat bolehlah rujuk pd kitab-kitab sirah utk lebih jelas lg.

Kedua,apakah hukum melafazkan talak 3 dgn sekali lafaz? Ulama berbeza-beza pendapat dlm bab ini dlm 3 pendapat;

PENDAPAT PERTAMA : ianya adalah harus dan di benarkan serta jatuh 3 sekaligus. Ini merupakan mazhab Syafie dan Hanbali serta majoriti ulama-ulama terdahulu(1).

PENDAPAT KEDUA : Ia adalah haram dan berdosa serta jatuh 3 sekaligus.ini adalah mazhab Malik dan Abu Hanifah serta salah satu riwayat dari Ahmad(2).

PENDAPAT KETIGA : Ia haram dan hanya jatuh satu talak sahaja.Ini adalah pendapat sebahagian sahabat seperti Ali Abi Talib, Ibn MAs'ud, Abd Rahman Auf dan Az-Zubayr Awwam(3).

Ketiga,apakah hukum talak yg berta’lik? Sblm kita pergi jauh lg adalah lebih baik jika saya trgkn maksud talak yg berta’lik.Maksudnya ialah suami yg hendak menceraikan isterinya dikaitkan atau disandarkan talak tersebut dgn masa,perkataan atau perbuatan.Sbg contoh ‘ kamu(si isteri) akan diceraikan akhir bulan ini’.Contoh kedua ‘kamu akan diceraikan sekiranya zaid dtg’.Talak yg berta’lik ini hendaklah di ta’likkan dgn lafaz ‘sekiranya’,’sesiapa’,’apabila’,’tatkala’,’bilamana’ dan sepertinya (4). Dalil yg menunjukkan berlaku dan jatuhnya talak yg berta’lik ini adalah riwayat dari Abu Hurairah yg bermaksud ‘org Islam diikat dan di pegang pada syarat-syaratnya’(sesuatu yg di ta’likkan)(5).

Dalam bab ini ulama-ulama berselisih dlm 3 pendapat;

PENDAPAT PERTAMA ; jatuh talak sekiranya berlaku ta’lik.Ini adalah pendapat imam 4 mazhab.

PENDAPAT KEDUA; tidak berlaku talak walaupun berlakunya ta’lik tersebut.Ini pendapat dari Mazhab Zahiriah dan Syiah Imamiah.

PENDAPAT KETIGA; sekiranya ta’lik itu ta’lik qosam atau seakan-akan yamin iaitu sumpah yg memberi maksud bersifat ancaman dan tanpa niat, sekiranya melanggar talak maka talak tidak akan jatuh tetapi akan di kenakan kaffarah(denda) kerana melanggar sumpah.Ini adalah pendapat Ibnu Taimiah dan Ibnu Qayyim.Pendapat ini digunakan oleh qanun Mesir dan Syiria(6).

Dalam konteks parti politik,ianya berdasarkan kpd niat seseorang itu semasa baiah ta’lik ini di buat samada mengikut pendapat pertama,kedua atau ketiga kerana ianya sudah berlaku.Selepas ini,terpulang kpd mereka utk memilih mana-mana pendapat.Namun tidak menjadi masalah sekiranya mereka ijtihad untuk menggunakan pendapat yang ketiga spt di Negara Mesir dan Syiria.Apapun perjuangan menegakkan Islam dan kebaikan utk Islam harus di dahulukan dari segala-segalanya walaupun diri,keluarga dan harta menjadi taruhan.

Akhirnya sy mengharapkan sahabat-sahabat jelas dlm memahami isu dan hukum yang berkaitan dgn tajuk kita pd kali ini.Apa yg penting kita menilai sesuatu isu hendaklah berlandaskan ilmu dan bukan mengikut hawa nafsu.

P/S;Utk keterangan yg lbh jelas,bolehlah sahabat-sahabat rujuk kitab-kitab di bawah.Kl ada pembetulan, dialu-alukan utk kebaikan bersama.Artikel kedua akan muncul tidak lama lagi.

1.Al Muhazzab -Imam Syirazi 4/282,Al Mugni -Ibnu Qudamah 7/104.

2.Hashiyah Ad Dasuki -Imam Dasuki 2/385.

3.Zad Al Maad -Ibnu Qayyim 4/67.

4.Al Muktamad Fi Feqh Islami –Prof Muhammad Zuhaili 4/172

5.Di riwayatkan oleh Imam Abu Daud -Sunan Abi Daud 9/491.

6.Feqh Islami Wa Adillatuh -Prof Wahbah Zuhaili 9/6972.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan