Sabtu, 19 Disember 2009

YAB TUAN GURU DATO NIK ABDUL AZIZ NIK MAT DAN WANG TAJAAN KE MEKAH

Salam perjuangan kpd sahabat-sahabat semua.Alhamdulillah kerana Allah telah bg saya kelapangan sekali lg utk berbicara dan berkongsi keberkatan ilmu dari ulama-ulama Al azhar As sharif. Saya panjatkan kesyukuran kerana Allah menempatkan saya belajar di Universiti Al Azhar As Sharif yg penuh dgn keberkatan ulama-ulama terdahulu.

Tajuk kita pd kali ini ialah ttg ‘Wang Tajaan Ke Mekah Kepada Tuan Guru Dato MB Kelantan’.Sewaktu ketika dahulu isu ini menjadi buah mulut sesiapa sahaja kerana ianya melibatkan tokoh ulama dan politik Islam yg terkenal di seluruh dunia.

Tidak perlu utk saya perkenalkan siapa TGNA (Tok Guru Nik Aziz) krn beliau telah pun di kenali di seluruh Malaysia dan dunia.Bagaimana kehidupan beliau,apakah amalan-amalan beliau sehinggakan dirinya sgt dekat dgn Allah Taala,bagaimana pemerintahan Islam di negeri beliau dan menjadi contoh kpd Malaysia dan dunia serta byk lg keistimewaan beliau yg semua dah pun tahu.Beliaulah ulama dan beliaulah ahli politik Islam. Memang layaklah beliau diiktiraf dan disenaraikan antara 50 tokoh Islam paling berpengaruh di dunia.

Pertama, kita kena tahu bahawa menunaikan haji dgn wang hadiah adalah harus tanpa sebarang khilaf ulama lebih-lebih lg menaja ulama-ulama yang sentiasa mencurahkan ilmunya kpd org ramai.

Namun ianya menjadi isu kerana TGNA ini bkn sahaja ulama tetapi ketua kerajaan. maka istilah rasuah mula timbul kerana TGNA mempunyai pangkat dan kekuasaan.

Kedua, apakah itu rasuah? Rasuah mengikut perundangan Islam ialah ‘apa-apa yg diberikan utk membatalkan sesuatu yg benar dan membenarkan yg batil(1) .Untuk jelas lg bolehlah rujuk kitab-kitab perundangan Islam dan feqah.


Saya datangkan beberapa dalil-dalil supaya kita lebih jelas dlm memahami isu ini.

1.Hadis yg di riwayatkan oleh Imam Abi Daud dlm Sunannya yg bermaksud ‘Barangsiapa yg telah kami ambil utk melakukan sesuatu kerja dan telah ditetapkan baginya rezeki(gaji atau upah) maka apa yg diambilnya slps itu adalah ghulul(pengkhianatan)(2).

2.Hadis yg diriwayatkan oleh Imam Bukhori dlm Sahihnya yg bermaksud ‘Nabi telah bersabda kpd gabenornya yg bernama Ibnu Lutbiah yg tlh ditugaskan utk mengutip zakat Qabilah Azad, maka apabila selesai tugasnya beliau berjumpa dgn Rasulullah lalu beliau menyimpan sebahagian dari wang yg dikutip sambil berkata’ini untukmu(bahagian utk Islam) dan ini untukku yg diberikan sbg hadiah(oleh org ramai).Maka Rasulullah marah dan bersabda’Ketahuilah,pergilah kamu duduk di rumah bapamu atau ibumu sehingga dtg kepadamu hadiahmu,jika kamu benar-benar betul(layak mndpt hadiah).Ya Allah!Adakah aku telah sampaikan kpd umatku ttg hal ini.(3).

Ketiga, bagaimana pula dgn kes TGNA ini?Adakah ianya ada kaitan dgn hadis-hadis di atas?Kita mesti bijak dlm membuat penilaian kerana TGNA adalah ketua kerajaan dan juga ulama. Maka ianya memerlukan ketelitian dlm mengulas isu ini.

Ulama –ulama ada menyebut ‘harus hukumnya bg seseorang pemerintah dan pegawai menerima jawatan spt hadiah itu bermula semenjak sebelum dia memegang jawatan lg spt hadiah hubungan kerabat atau rakan. Namun ia dgn syarat nilai hadiah yg diberikan(slps mdpt jawatan) adalah sama dgn sebelum seseorg itu mendapat jawatan serta mestilah hadiah tersebut tidak mempunyai ikatan dan kaitan sama sekali dgn jawatannya atau kuasanya(4).

Imam Nawawi pula ada menyebut ‘Nabi telah menjelaskan dlm hadis yg sama bahawa sebab pengharaman terima hadiah sebegitu adalah disebabkan oleh jawatannya,berbeza dgn hadiah yg diberikan kpd bkn pegawai atau penguasa yg mana ianya digalakkan(5).

Saya menganggap sahabat-sahabat blh menilai hujah-hujah dan dalil-dalil diatas dgn baik.Saya menganggap sahabat-sahabat bersetuju dan yakin dgn pendapat saya mengatakan bahawa dlm isu TGNA ini tiada unsur rasuah kerana masyarakat dpt menilai latar belakang TGNA yg berpandukan Islam walaupun menjadi MB selama 19 tahun tp masih spt dahulu. Saya yakin dan percaya walaupun TGNA tidak menjadi MB beliau akan sentiasa menjadi tumpuan masyarakat kerana keilmuan dan kewarakannya.

Di sini saya datangkan kalam Imam Ghazali dlm kitab Ihya Ulumiddin supaya sahabat-sahabat lbh jelas dan yakin utk menilai isu dlm dlm konteks ilmu.

PERBEZAAN ANTARA RASUAH DAN HADIAH

1.Tujuannya utk mendapatkan pahala semata-mata di akhirak kelak spt memberi hadiah kpd ulama-ulama,org-org yg dlm kesusahan atau saudara-saudara seagama.Maka hukumya harus dan tidak ada masalah.

2. Tujuannya mendapatkan balasan sesuatu (harta) pd masa akan dtg spt seorang fakir miskin memberi hadiah kpd org kaya krn mahukan balasan dari kekayaannya.Maka ianya dinamakan hibah(hadiah) dgn syarat mahukan balasan . Ia menjadi sah apabila sempurna syarat-syarat akad hibah.

3. Tujuannya utk meminta tolong dgn melakukan perkara-perkara yg tertentu spt memberi hadiah kpd wakil sultan dan org-org yg ada kepentingan dgn sultan. Maka ianya menjadi rasuah sekiranya ia bertujuan mengambil hak orang lain atau perbuatan tersebut merupakan kewajipan pemerintah seperti menghukum orang zalim (hukuman akan dijalankan sekiranya ada ganjaran)kerana pemerintah wajib menegak keadilan tanpa mengharapkan ganjaran.

4. Tujuannya krn kasih sayang dan cara menunjukkan kasih sayangnya dgn memberikan hadiah dgn ikhlas dan tidak ada tujuan lain. Hukumnya adalah sunat.

5. Menghampiri seseorang yg berkuasa dan berpangkat utk mahukan sesuatu.Sekiranya tidak kerana kuasa dan pangkat nescaya dia tidak akan menghampiri org tersebut.Sekiranya dia mendekati seseorang tersebut kerana ilmu ataupun keturunannya maka perbuatannya dikira ringan dan mengambil sesuatu darinya adalah makruh. Sekiranya ia dilakukan kerana kuasa yang ada maka ulamak bersepakat hukumnya makruh yang sangat kuat dan mereka berkhilaf dalam menjatuhkan hukum haram(6).

Keempat, adakah wajar atau tidak TGNA menerima atau menolak tawaran tersebut? Kita telah jelas ttg hukum berkaitan dgn isu ini.Cuba kita bincang dalam konteks politik. Saya secara peribadi bersetuju dgn penolakan TGNA terhadap tawaran tersebut.

1. Mengelak tohmahan dan sangka buruk yg memudaratkan kerana ianya didahulukan berbanding dari mendapatkan kebaikan.Menunaikan haji membawa kebaikan kpd penderma dan penerima.Namun sekiranya ia memyebabkan nama baik kerajaan tercemar,wajarlah TGNA menolak.Walaupun kita jelas ianya adalah fitnah dan sangka buruk tp wajar utk TGNA mengelak dari tohmahan tersebut.

2. Maslahat umum didahulukan dari maslahat individu.TGNA rela korbankan kehendak dirinya krn hendak menjaga nama baik kerajaan dan rakyat-rakyatnya.Kalau TGNA menerima tawaran tersebut pun tidak menjadi masalah krn masyarakat sudah mengenali peribadi TGNA namun utk menjaga maslahat umum yg lebih besar lg TGNA mengorbankan kehendaknya untuk kebaikan semua.

Akhir sekali,saya yakin dan percaya sahabat-sahabat jelas ttg isu ini dan dimana posisi TGNA.Ingat! Kita menilai sesuatu isu dgn ilmu dan bukan dgn hawa nafsu.Mudah-mudahan dgn keberkatan ulama-ulama di sini iman dan taqwa kita semakin meningkat dari hari ke hari.

1.Syarhah As Sunnah –Imam Baghawi 10/88

2.Diriwayatkan oleh Imam Abi Daud –Maalim As Sunan - Hadis no 2943 3/8

3.Sahih Bukhori –Hadis no 2597,Sahih Muslim –Hadis no 1832

4.Al Mugni –Ibnu Qudamah 9/814,Subulassalam 4/577

5.Syarah Sahih Muslim –Imam Nawawi 6/462

6.Ihya Ulumiddin –Imam Ghazali (Bab ke 7-pada masalah yg berbeza-beza) 2/140.

1 ulasan:

  1. semoga Allah rahmati.... manusia ini penuh dengan rasa dengki.. namun sebagai pendakwah kita kena melihat kedengkian ini dengan kaca mata dakwah,,, semoga terus berjuang,, malaysia menunggumu,,,

    BalasPadam